Istuminen vie Suomen rappiolle – Mies 2.0, jakso 5

muuvin-action

Liikkumattomuus maksaa Suomelle vuosittain miljardeja.
Näin väittää Helsingin Sanomat uutisoinnissaan. Uskon tämän täysin. Uskon myös siihen, että lisäämällä pientä liikuntaa voisimme saadaan huomattavia säästöjä niin valtiolle kuin monille työnantajillekin.

Tutkin ja mittasin omaa terveyttäni ennen Mies 2.0 -projektin aloittamista. Tulokset järkyttivät. En uskalla edes ajatella, missä kunnossa olisin muutaman vuoden, saati sitten vuosikymmenen jälkeen jos muutosta ei olisi tapahtunut.

Ja haluan vieläkin muistuttaa, että omat muutokseni eivät ole isoja. En käy joka päivä salilla. Totta puhuakseni, en ole käynyt salilla kertaakaan, mutta olen lisännyt aerobista liikuntaa huomattavasti ja teen lihaskuntoa ylläpitäviä kotiliikkujalle sopivia liikkeitä. Työaikana tulee tehtyä virkistäviä liikkeitä monesti päivässä. Huomioin myös mitä syön. Se ei tarkoita ettenkö voisi syödä ajoittain herkkuja, pizzaa tai muuta roskaruokaa.

UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankarin mukaan Suomi menettää 1,3 miljardia euroa tuottavuuskustannuksissa. Menetykset syntyvät ennenaikaisista eläkkeistä, sairauslomista ja työpanosten menetyksistä. Pelottavaa eikö?

Myös Suomen Olympiakomitean puheenjohtaja Risto Nieminen muistuttaa Ylen haastattelussaan siitä, että liikkumattomuuden seuraukset realisoituvat erilaisten sairauksien ja liikuntakyvyn vähenemisen hoitotoimenpiteinä, ja että tilanne voi korjata jo arkiliikuuntaa lisäämällä.

Nieminen kertoo samassa haastattelussa, että monet tutkimukset osoittavat, että jos nukkuu kahdeksan tuntia ja on sitten kahdeksan tuntia töissä, niin tilannetta ei korjata sillä, että käy puolen tunnin tai tunnin lenkillä. “Liikkumista pitää jakaa pitkin päivää. Pitää keskeyttää työpäivää, päästä pois monotonisista työasennoista ja istumisesta”, Nieminen jatkaa.

Mies 2.0 vastaa haasteeseen!
Tässä Mies 2.0 jaksossa käyn kuulemassa mitä Suomen Kansallisbaletin taiteellisella johtajalla, Kenneth Grevellä, on sanottavaa liikkeestä ja liikkumisesta. Hän antaa myös helppoja ohjeita kevyeen toimistoliikkumiseen! Katso jakso alta:

Kenneth aloitti myös MUUV-hankkeen terveemmän huomisen puolesta. Siihen voit tutustua täällä. Omalta osaltani jatkan Mies 2.0:n haastamana omaa terveysmatkaani. Seuraavassa jaksossa käymme läpi FirstBeat-mittauksen tuloksia Katrin kanssa ja samalla analysoimme vanhan minän tapoja.

Jatketaan keskustelua Twitterissä!

Joonas Villanen